Πολιτική για την Πρόληψη και Καταπολέμηση της Βίας και Παρενόχλησης στην Εργασία

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η εταιρεία μας «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΑΕ»,  που εδρεύει στο Κτήριο Υπηρεσιών Ν. Λιμένα Πατρών, ΑΦΜ 090017574 – ΔΟΥ Πατρών Αρ. Γ.ΕΜ.Η. 123457916000, τηλέφωνο επικοινωνίας 2610 365 113, ηλεκτρονική διεύθυνση info@patrasport.gr, τηρεί όλα τα μέτρα και τις υποχρεώσεις που αφορούν στην εφαρμογή των διατάξεων του μέρους ΙΙ του Ν. 4808/2021,   αναφορικά με την πρόληψη και την αντιμετώπιση κάθε μορφής βίας και παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης. 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Σκοπός της παρούσας πολιτικής είναι η δημιουργία και εδραίωση ενός περιβάλλοντος εργασίας το οποίο σέβεται, προωθεί και διασφαλίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το δικαίωμα κάθε προσώπου σε έναν κόσμο εργασίας χωρίς βία και παρενόχληση. Η εταιρεία μας δηλώνει ότι αναγνωρίζει και σέβεται το δικαίωμα κάθε εργαζομένου σε ένα εργασιακό περιβάλλον χωρίς βία και παρενόχληση και δεν ανέχεται καμία μορφής βία και παρενόχληση, που εκδηλώνεται κατά τη διάρκεια της εργασίας είτε συνδέεται με αυτήν είτε προκύπτει από αυτήν, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης. 

ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Η παρούσα πολιτική  υιοθετείται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 4 έως και 8, 13,14, 15 και αναλογικά του άρθρου 12 του Ν. 4808/2021 και ειδικότερα τις κατ’ εξουσιοδότηση της διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 22 του ιδίου νόμου, αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών  ( αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.64/946/οικ.858/19-1-2023/Β’343 – αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.64/996/οικ. 6766/19-4-2023/ Β 2561  ) και καταλαμβάνει εργαζόμενους και απασχολούμενους, ανεξάρτητα από το καθεστώς απασχόλησής τους και τη σχέση εργασίας τους εντός του φορέα. ( Άρθρο 3 ΥΑ ).

ΟΡΙΣΜΟΙ

 

Για τους σκοπούς της παρούσας πολιτικής:

 α) ως «βία και παρενόχληση» νοούνται οι μορφές συμπεριφοράς, πράξεις, πρακτικές ή απειλές αυτών, που αποσκοπούν, οδηγούν ή ενδέχεται να οδηγήσουν σε σωματική, ψυχολογική, σεξουαλική ή οικονομική βλάβη, είτε εκδηλώνονται μεμονωμένα είτε κατ` επανάληψη,

 β) ως «παρενόχληση» νοούνται οι μορφές συμπεριφοράς, που έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος, ανεξαρτήτως εάν συνιστούν μορφή διάκρισης, και περιλαμβάνουν και την παρενόχληση λόγω φύλου ή για άλλους λόγους διάκρισης,

 γ) ως «παρενόχληση λόγω φύλου» νοούνται οι μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με το φύλο ενός προσώπου, οι οποίες έχουν ως σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου αυτού και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος κατά το άρθρο 2 του ν. 3896/2010 (Α` 107) και την παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4443/2016 (Α` 232). Οι μορφές συμπεριφοράς αυτές περιλαμβάνουν και τη σεξουαλική παρενόχληση του ν. 3896/2010, καθώς και μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση, την ταυτότητα ή τα χαρακτηριστικά φύλου του προσώπου.

 

Για τους σκοπούς εφαρμογής της παρούσας οι μορφές συμπεριφοράς βίας και παρενόχλησης σε βάρος των προσώπων του άρθρου 3 μπορούν να λαμβάνουν χώρα ιδίως:

(α) στον χώρο εργασίας, συμπεριλαμβανομένων δημόσιων και ιδιωτικών χώρων και χώρων όπου ο εργαζόμενος παρέχει εργασία, λαμβάνει αμοιβή, κάνει διάλειμμα ιδίως, για ανάπαυση ή για φαγητό, σε χώρους ατομικής υγιεινής και φροντίδας, αποδυτηρίων ή καταλυμάτων που παρέχει ο εργοδότης,

 (β) στις μετακινήσεις από και προς την εργασία, τις λοιπές μετακινήσεις, τα ταξίδια, την εκπαίδευση, καθώς και τις εκδηλώσεις και τις κοινωνικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την εργασία και

 (γ) κατά τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την εργασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πραγματοποιούνται μέσω τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας.

 

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ:

  1. ΜΕΤΡΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ
  1. Η εταιρεία προβαίνει με την επικουρία του εκάστοτε τεχνικού ασφαλείας και του ιατρού εργασίας του φορέα, σε εκτίμηση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν εγγενή επικινδυνότητα που πηγάζει από τη φύση της δραστηριότητας, τη θέση εργασίας, παράγοντες όπως το φύλο και η ηλικία ή άλλα χαρακτηριστικά που αποτελούν λόγους διάκρισης, καθώς και κινδύνους που αφορούν ειδικές ομάδες εργαζομένων (π.χ. νεοπροσλαμβανόμενους ).
  2. Η εταιρεία λαμβάνει μέτρα για την πρόληψη, τον έλεγχο, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών, καθώς και για την παρακολούθηση τέτοιων περιστατικών ή μορφών συμπεριφοράς, επιδεικνύοντας μηδενική ανοχή στη βία και παρενόχληση, λειτουργώντας με εμπιστευτικότητα και σεβόμενη την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Ενδεικτικά η εταιρεία ενθαρρύνει τη διατήρηση εργασιακού κλίματος, όπου ο σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια είναι βασικές αξίες. Προβαίνει σε δράσεις για την ευαισθητοποίηση των εργαζομένων σε υγιή πρότυπα συμπεριφοράς και για ζητήματα που αφορούν σε ευάλωτες κατηγορίες εργαζομένων.

Η εταιρεία προβλέπει επίσης, διαδικασία διαχείρισης αναφορών/καταγγελιών και προβαίνει τακτικά σε αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των ενεργειών της.

  1. Η εταιρεία προβαίνει σε ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του προσωπικού σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους βίας και παρενόχλησης στον εργασιακό χώρο και τα σχετικά μέτρα πρόληψης και προστασίας επί τέτοιων περιστατικών. Στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης του προσωπικού δύνανται να οργανώνονται στοχευμένες συναντήσεις για τη συζήτηση σχετικών θεμάτων και την έγκαιρη αντιμετώπιση δυνητικών κινδύνων. Επίσης ενθαρρύνεται η συμμετοχή των στελεχών της διοίκησης και εκπροσώπων των εργαζομένων σε ενδοεταιρικά επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με την αναγνώριση και διαχείριση κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία.
  2. Η εταιρεία παρέχει πληροφορίες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων και του εργοδότη, καθώς και των ατόμων που ασκούν το διευθυντικό δικαίωμα ή εκπροσωπούν τον εργοδότη, στο μέτρο και στον βαθμό της δικής τους ευθύνης, σε περίπτωση εκδήλωσης ή αναφοράς ή καταγγελίας τέτοιων περιστατικών, καθώς και για τη σχετική διαδικασία υποδοχής και εξέτασης καταγγελιών.

 Β. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ

  1. Κάθε θιγόμενο πρόσωπο από περιστατικό βίας ή παρενόχλησης κατά την πρόσβαση σε απασχόληση, κατά τη διάρκεια της εργασιακής σχέσης ή ακόμη και αν η σύμβαση ή σχέση εργασίας στο πλαίσιο της οποίας φέρεται ότι εκδηλώθηκε το περιστατικό ή η συμπεριφορά έχει λήξει, πέραν της δικαστικής προστασίας, έχει το δικαίωμα υποβολής καταγγελίας :

1.1.  ενώπιον του Συνηγόρου του Πολίτη

1.2. εντός της Εταιρείας, όπου παρέχεται η εργασία, σύμφωνα με την πολιτική       διαχείρισης των καταγγελιών.

1.3. ενώπιον της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, εφόσον έχει υποβληθεί καταγγελία στους αρμοδίους φορείς και πρόσωπα της περ. 1.1 και 1.2, και δεν έχουν επιληφθεί αρμοδίως μετά το πέρας τριών μηνών από την υποβολή της καταγγελίας.

           Τα στοιχεία επικοινωνίας με τις αρμόδιες αρχές έχουν ως ακολούθως:

Γραμμή Συνηγόρου του Πολίτη: 213 13 06 600 (e-mail: press@sinigoros.gr),

Εθνική Αρχή Διαφάνειας 213 2129 700 (e-mail: info@aead.gr ),

 

  1. Η εταιρεία εγγυάται ασφαλείς και εύκολα προσβάσιμους διαύλους επικοινωνίας για την υποδοχή και εξέταση των καταγγελιών και την ενημέρωση των καταγγελλόντων και διευκολύνει τις σχετικές διαδικασίες. Ειδικότερα, αρμόδιο πρόσωπο που θα υποδέχεται ( με εμπιστευτικό πρωτόκολλο ), θα εξετάζει και θα διαχειρίζεται τις καταγγελίες ή τα παράπονα των θιγόμενων προσώπων για συμπεριφορές βίας ή παρενόχλησης ορίζεται ο εκάστοτε Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας, ως ανώτατος διοικητικά υπεύθυνος του προσωπικού ( παρ.2 του Άρθρου 5 της ΥΑ ). Η σχετική επικοινωνία θα γίνεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση manager@patrasport.gr.

Σε κάθε περίπτωση το θιγόμενο πρόσωπο, θα ενημερώνεται, σε οποιαδήποτε φάση της διαδικασίας που ακολουθείται εντός της επιχείρησης, για τη δυνατότητά του να υποβάλει επίσης καταγγελία στις αρμόδιες διοικητικές αρχές στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους ( Συνήγορο του Πολίτη, Εθνική Αρχή Διαφάνειας) καθώς και στις αρμόδιες δικαστικές αρχές κατ΄ επιλογή του.

  1. Η παραλαβή, έρευνα και εξέταση της βασιμότητας των καταγγελιών διεξάγεται άμεσα και με αμεροληψία εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την υποβολή της καταγγελίας ( παρ.3 του Άρθρου 5 της ΥΑ ), με τρόπο που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και διασφαλίζοντας την προστασία της εμπιστευτικότητας και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των καταγγελλόντων και των καταγγελλόμενων που συλλέγονται κατά την ενάσκηση των ως άνω καθηκόντων.
  2. Εφόσον από το πόρισμα της ως άνω εξέτασης προκύπτουν πειθαρχικές ευθύνες, το πόρισμα αυτό διαβιβάζεται εντός τριών (3) ημερών στον πειθαρχικώς προϊστάμενο του καταγγελόμενου, για την λήψη πειθαρχικών μέτρων ( παρ.3 του Άρθρου 5 της ΥΑ ).
  3. Η εταιρεία και κάθε αρμόδιο πρόσωπο για την υποδοχή και διαχείριση καταγγελιών δεσμεύονται ότι θα παρέχουν τη συνεργασία και συνδρομή τους και κάθε σχετική πληροφορία στις αρμόδιες δημόσιες, διοικητικές και δικαστικές αρχές, εφόσον τους ζητηθεί από αυτές, που διατηρούν σε σχετικό φάκελο τηρουμένων των διατάξεων του Ν. 4624/2019.
  4. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας πέραν των ενεργειών της παρ. 3 του Άρθρου 5 της ΥΑ, διερευνά και  τυχόν πειθαρχικές ευθύνες του οργάνου ενώπιον του οποίου υποβλήθηκε η καταγγελία και υπαιτίως καθυστέρησε την εξέταση της καταγγελίας, με εξαίρεση της περιπτώσεις υποβολής της καταγγελίας ενώπιον του Συνηγόρου του Πολίτη.

 

 

Γ. ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ-ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΝΤΙΠΟΙΝΩΝ

  1. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβίασης η εταιρεία λαμβάνει τα κατά περίπτωση απαραίτητα, πρόσφορα και ανάλογα μέτρα σε βάρος του καταγγελλομένου, προκειμένου να εμποδιστεί και να μην επαναληφθεί παρόμοιο περιστατικό ή συμπεριφορά. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν ενδεικτικά τη σύσταση συμμόρφωσης, την αλλαγή θέσης, αλλαγή ωραρίου, αλλαγή τόπου ή τρόπου παροχής εργασίας ή και την καταγγελία της σχέσης απασχόλησης ή συνεργασίας, με την επιφύλαξη της απαγόρευσης της κατάχρησης δικαιώματος του άρθρου 281 ΑΚ.

 

  1. Το μέτρο της μετακίνησης σε άλλη οργανική μονάδα, της αλλαγής χώρου εργασίας ή ωραρίου μπορεί να εφαρμοστεί και για το θιγόμενο πρόσωπο εφόσον υποβληθεί σχετικό αίτημα και στην περίπτωση αυτή η εταιρεία υποχρεούται να εξετάσει το αίτημα αυτό κατά προτεραιότητα.

 

  1. Το θιγόμενο πρόσωπο έχει δικαίωμα να απουσιάσει δικαιολογημένα από τον εργασιακό χώρο για εύλογο χρόνο που δεν δύναται να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες, χωρίς στέρηση μισθού ή άλλη δυσμενή συνέπεια, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθησή του υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, ιδίως, όταν ο δράστης τέτοιας συμπεριφοράς είναι ο άμεσος προϊστάμενός του ή όταν παρά την υποβολή καταγγελίας, δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα και πρόσφορα μέτρα ώστε να αποκατασταθεί η ομαλή λειτουργία της Υπηρεσίας ή όταν τα μέτρα αυτά δεν είναι ικανά για να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας και παρενόχλησης.

 

  1. Στην περίπτωση της παραγράφου Γ.3, ο αποχωρών υποχρεούται να ενημερώσει προηγουμένως τα όργανα της παραγράφου Β.1, καταγγέλλοντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που αιτιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του. Εφόσον δεν υφίσταται ή έχει παύσει να υφίσταται ο κίνδυνος ή η Υπηρεσία έλαβε τα απαραίτητα μέτρα της παραγράφου Γ.1 και το πρόσωπο αρνείται να επιστρέψει στον εργασιακό χώρο, η απουσία παύει να θεωρείται δικαιολογημένη.

 

  1. Η εταιρεία δεσμεύεται ότι τηρεί την υποχρέωση απαγόρευσης αντιποίνων, σύμφωνα με το άρθρο 7 της ΥΑ και τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.

 

  1. H εταιρεία διασφαλίζει την προστασία της απασχόλησης και την υποστήριξη εργαζομένων θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, κατά το δυνατόν, με κάθε πρόσφορο μέσο ή εύλογη προσαρμογή, όπως ενδεικτικά με ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας έπειτα από αίτημα εργαζομένου θύματος ενδοοικογενειακής βίας.

   Η παρούσα πολιτική δύναται να αναθεωρείται – τροποποιείται ώστε να είναι πλήρως
εναρμονισμένη με την εκάστοτε σχετική νομοθεσία.

εδώ που το ταξίδι ξεκινά το ταξίδι ξεκινά το ταξίδι ξεκινά

Καλωσορίσατε στην ενότητα "ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ"

Εδώ θα βρείτε πληροφορίες για τη Διοίκηση, τη Δομή, τα Οικονομικά Στοιχεία και την Ιστορική Αναδρομή του οργανισμού μας. Ανακαλύψτε πώς λειτουργούμε και πώς συμβάλλουμε στην ανάπτυξη του λιμένα της Πάτρας.

Καλωσορίσατε στην ενότητα "Λιμάνι"

Εδώ θα βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τις κρίσιμες υποδομές και τις υπηρεσίες του λιμένα της Πάτρας.  Mείνετε ενημερωμένοι για τις τελευταίες εξελίξεις και υπηρεσίες. Ανακαλύψτε πώς οι υποδομές μας εξυπηρετούν τις ανάγκες σας και συνεισφέρουν στην ανάπτυξη του λιμένα της Πάτρας.

Καλωσορίσατε στην ενότητα "Υπηρεσίες"

Εδώ μπορείτε να ανακαλύψετε όλες τις υπηρεσίες που προσφέρουμε για τη διευκόλυνση και την εξυπηρέτησή σας.  Εξερευνήστε τις δυνατότητες που διαθέτουμε για να βρείτε τις λύσεις που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις σας.

Καλωσορίσατε στην ενότητα "Νέα"

Εδώ θα βρείτε όλες τις τελευταίες εξελίξεις, ανακοινώσεις και σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες του λιμένα της Πάτρας. Μείνετε ενημερωμένοι για τις νέες πρωτοβουλίες, διαγωνισμούς και άλλες σημαντικές ενημερώσεις που αφορούν τον οργανισμό μας.

Καλωσορίσατε στην ενότητα "Διεθνείς Συνεργασίες"

Εδώ ανακαλύψτε τις στρατηγικές συνεργασίες και συμμετοχές μας σε διεθνείς οργανισμούς. Δείτε πώς οι διεθνείς συνεργασίες ενισχύουν την εξωστρέφεια του λιμένα της Πάτρας και συμβάλλουν στην ανάπτυξη της παγκόσμιας λιμενικής βιομηχανίας.

Καλωσορίσατε στην ενότητα "Πάτρα & Δυτική Ελλάδα"

Εδώ σας προσκαλούμε να ανακαλύψετε τις μαγευτικές ομορφιές και τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει η περιοχή μας. Από την ζωντανή πόλη της Πάτρας έως τα ειδυλλιακά τοπία της Δυτικής Ελλάδας, εξερευνήστε τα γραφικά νησιά, τις ιστορικές τοποθεσίες και τις φυσικές ομορφιές που κάνουν την περιοχή μας προορισμό που αξίζει να επισκεφθείτε.

εκεί που το ταξίδι ξεκινά το ταξίδι ξεκινά το ταξίδι ξεκινά